سخن دبیر علمی همایش:

 

وقتی با اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هم­صحبت می شویم، می بینیم که همه آنها به لزوم وجود یک مدرسه الگو صحه می گذارند اما گلایه های متعددی نسبت به مسائل و مشکلات پیشرویشان مطرح می کنند که نشان از مسئله بودن موضوع نبود یک مدرسه الگو در سطح دانشگاه و مدارس است. از طرف دیگر وقتی وارد فضای واقعی آموزش و پرورش و کف کلاس درس می شویم، می بینیم علیرغم تلاشهای زیاد صورت گرفته که جای قدردانی دارد، مدرسه و کلاسی که بتواند منطبق با معیارهای تربیت اسلامی یک الگوی عملی و واقعی برای سایر مدارس باشد، مشاهده نمی شود. همواره وجود یک الگو در تعالیم اسلامی موردتاکید بوده است که در صدر آن مدرسه مکتب تربیتی اسلام است. لذا تعریف و طراحی و اجرای برنامه مدرسه الگو متناسب با تعالیم اسلامی یک ضرورت غیر قابل انکار است که در همایش پیشرو این مهم را دنبال­میکنیم.

مدرسه الگو مدرسه ای است که با تمام محدودیت ها در منابع وبا تمام موانع موجود تأثیرات عمیق تربیتی و آموزشی بردانش آموزان ایجاد می کند .

اهداف همایش:

  • ترویج و تشویق ایجاد یک مدرسه الگو در هر شهر
  • نهادینه کردن برنامه مدرسه الگو به عنوان قلب آموزش و پرورش

محورهای همایش:

  • -تدوین و نگارش برنامه مدرسه الگو
  • - آسیب‏شناسی برنامه مدارس موجود
  • -دادن راهکارهای عملیاتی بهبود فرایند اجرایی و برنامه‏ریزی مدرسه الگو
  • -برنامه‏ریزی و مدرسه الگو
  • مدیریت در مدرسه الگو
  • روانشناسی و مدرسه الگو
  • مشاوره و مدرسه الگو
  • فلسفه تربیتی و مدرسه الگو
  • فناوری و مدرسه الگو
  • بهداشت و سلامت و مدرسه الگو
  • تمدن نوین اسلامی و مدرسه الگو
  • مهارت‏های آزمایشگاهی و مدرسه الگو
  • هنر و مدرسه الگو
  • ادبیات و مدرسه الگو
  • تربیت بدنی و مدرسه الگو

از ویژگی های مدارس الگو  می توان به نکات زیر اشاره داشت:

  • تعالیم اسلامی و رسیدن به هدف غایی تربیت اسلامی که همان زمینه سازی تحقق مفهوم قرب الهی به معنای واقعی کلمه هست، در راس هدفگذاری این مدرسه است.
  • عواملاداری و آموزشی مدرسه در بهبود فعالیتها هماهنگ بوده با تعامل لازم تمامی فعالیتها را ساماندهی می کنند.
  • شورایمدرسه در این مدارس فعال و پویا بوده مدیر مدرسه نهایت استفاده را از ظرفیت آن خواهد برد.
  • شورایمعلمان در این مدارس با هدف حسن جریان آموزشی ، پرورشی و اداری مدرسه به صورت جدی فعال است.
  • روشهاینوین وفعال تدریس از فعالیتهای محوری معلمان بوده و به شیوه های نوین ارزشیابی اهمیت لازم داده می شود.
  • درمدارس الگو به دانش آموز به عنوان مهمترین موضوع اهمیت داده شده و مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای مختلف با استفاده از ابزار گوناگون جلب می گردد.
  • بهترغیب و تشویق دانش آموزان اهمیت داده می شود.
  • آموزشخانواده به طور مستمر اجرا می شود .
  • ازحداقل امکانات حداکثر بهره برداری را بعمل می آورند.

 

از اهداف مدارس الگو یا پیشرو موارد زیر قابل ذکر است:

  • بهبودبخشیدن به کیفیت آموزش و پرورش
  • مشارکتدانش آموزان در اداره امور مدرسه ، افزایش روحیه تعامل و مسوولیت پذیری و خودباوری
  • ایجادرقابت سالم بین مدارس از طریق ارائه الگوها و طرح های موفق
  • کاهشفاصله ی موجود بین مدارس عادی با سایر مدارس
  • بهسازیفرایند تعلیم و تربیت و افزایش کارآیی مدارس
  • نواندیشیو تقویت ابتکار و خلاقیت دانش آموزان و معلمان مدارس
  • توسعهمدیریت مشارکتی ، نظام پیشنهادها ، مدیریت مدرسه محوری و ...
  • نگاهیتازه و رویکردی جدید به برنامه ها ، رویه ها و طرح ها درمدارس
  • ایجادضرورت برای اجرا و اعمال انواع طرح های آموزش و پرورش و ارزشیابی متنوع
  • جلبمشارکت اولیای دانش آموزان در اداره امور مدرسه

 

در پایان از تمامی صاحبنظران و فعالان حوزه تعلیم و تربیت، اساتید و دانشجویان دعوت می شود، با ارسال مقالات علمی و پژوهشی خویش ما را در این رویداد علمی یاری نمایند.

 

مختار ذاکری

دبیر علمی همایش