سخن دبیر علمی همایش:
وقتی با اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همصحبت می شویم، می بینیم که همه آنها به لزوم وجود یک مدرسه الگو صحه می گذارند اما گلایه های متعددی نسبت به مسائل و مشکلات پیشرویشان مطرح می کنند که نشان از مسئله بودن موضوع نبود یک مدرسه الگو در سطح دانشگاه و مدارس است. از طرف دیگر وقتی وارد فضای واقعی آموزش و پرورش و کف کلاس درس می شویم، می بینیم علیرغم تلاشهای زیاد صورت گرفته که جای قدردانی دارد، مدرسه و کلاسی که بتواند منطبق با معیارهای تربیت اسلامی یک الگوی عملی و واقعی برای سایر مدارس باشد، مشاهده نمی شود. همواره وجود یک الگو در تعالیم اسلامی موردتاکید بوده است که در صدر آن مدرسه مکتب تربیتی اسلام است. لذا تعریف و طراحی و اجرای برنامه مدرسه الگو متناسب با تعالیم اسلامی یک ضرورت غیر قابل انکار است که در همایش پیشرو این مهم را دنبالمیکنیم.
مدرسه الگو مدرسه ای است که با تمام محدودیت ها در منابع وبا تمام موانع موجود تأثیرات عمیق تربیتی و آموزشی بردانش آموزان ایجاد می کند .
اهداف همایش:
- ترویج و تشویق ایجاد یک مدرسه الگو در هر شهر
- نهادینه کردن برنامه مدرسه الگو به عنوان قلب آموزش و پرورش
محورهای همایش:
- -تدوین و نگارش برنامه مدرسه الگو
- - آسیبشناسی برنامه مدارس موجود
- -دادن راهکارهای عملیاتی بهبود فرایند اجرایی و برنامهریزی مدرسه الگو
- -برنامهریزی و مدرسه الگو
- مدیریت در مدرسه الگو
- روانشناسی و مدرسه الگو
- مشاوره و مدرسه الگو
- فلسفه تربیتی و مدرسه الگو
- فناوری و مدرسه الگو
- بهداشت و سلامت و مدرسه الگو
- تمدن نوین اسلامی و مدرسه الگو
- مهارتهای آزمایشگاهی و مدرسه الگو
- هنر و مدرسه الگو
- ادبیات و مدرسه الگو
- تربیت بدنی و مدرسه الگو
از ویژگی های مدارس الگو می توان به نکات زیر اشاره داشت:
- تعالیم اسلامی و رسیدن به هدف غایی تربیت اسلامی که همان زمینه سازی تحقق مفهوم قرب الهی به معنای واقعی کلمه هست، در راس هدفگذاری این مدرسه است.
- عواملاداری و آموزشی مدرسه در بهبود فعالیتها هماهنگ بوده با تعامل لازم تمامی فعالیتها را ساماندهی می کنند.
- شورایمدرسه در این مدارس فعال و پویا بوده مدیر مدرسه نهایت استفاده را از ظرفیت آن خواهد برد.
- شورایمعلمان در این مدارس با هدف حسن جریان آموزشی ، پرورشی و اداری مدرسه به صورت جدی فعال است.
- روشهاینوین وفعال تدریس از فعالیتهای محوری معلمان بوده و به شیوه های نوین ارزشیابی اهمیت لازم داده می شود.
- درمدارس الگو به دانش آموز به عنوان مهمترین موضوع اهمیت داده شده و مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای مختلف با استفاده از ابزار گوناگون جلب می گردد.
- بهترغیب و تشویق دانش آموزان اهمیت داده می شود.
- آموزشخانواده به طور مستمر اجرا می شود .
- ازحداقل امکانات حداکثر بهره برداری را بعمل می آورند.
از اهداف مدارس الگو یا پیشرو موارد زیر قابل ذکر است:
- بهبودبخشیدن به کیفیت آموزش و پرورش
- مشارکتدانش آموزان در اداره امور مدرسه ، افزایش روحیه تعامل و مسوولیت پذیری و خودباوری
- ایجادرقابت سالم بین مدارس از طریق ارائه الگوها و طرح های موفق
- کاهشفاصله ی موجود بین مدارس عادی با سایر مدارس
- بهسازیفرایند تعلیم و تربیت و افزایش کارآیی مدارس
- نواندیشیو تقویت ابتکار و خلاقیت دانش آموزان و معلمان مدارس
- توسعهمدیریت مشارکتی ، نظام پیشنهادها ، مدیریت مدرسه محوری و ...
- نگاهیتازه و رویکردی جدید به برنامه ها ، رویه ها و طرح ها درمدارس
- ایجادضرورت برای اجرا و اعمال انواع طرح های آموزش و پرورش و ارزشیابی متنوع
- جلبمشارکت اولیای دانش آموزان در اداره امور مدرسه
در پایان از تمامی صاحبنظران و فعالان حوزه تعلیم و تربیت، اساتید و دانشجویان دعوت می شود، با ارسال مقالات علمی و پژوهشی خویش ما را در این رویداد علمی یاری نمایند.
مختار ذاکری
دبیر علمی همایش